Anmeldelse af bogen Tape Dig Selv

tapedigselvKinesiotape har for alvor vundet indpas i fitness verdenen, og det bliver hyppigt brug af fysioterapeuter til aflastning og stabilisering af skader på muskler og led. Da tapen først virker optimalt, når den appliceres korrekt, så er det essentielt, at man har de rigtige forudsætninger. Det anbefales derfor, at man i den anledning kontakter en fysioterapeut inden man påsætter sportstape generelt, men der er nu blusset så mange gode guides op – både online og på bogform – så det nu faktisk er muligt at lære det selv.

Tape Dig Selv – bogen om kinesiotape

Hvis du er usikker på, hvordan tapen skal påsættes på lige præcis din sportsskade, så kan det varmt anbefales, at du køber bogen Tape Dig Selv. Det er en instruktionsbog om kinesiotape, og fungerer også fortrinligt som opslagsværk. Bogen indeholder en masse trin for trin billeder og how-to guides, så selv de mest urutinerede bliver godt skolet i, hvordan man skal bruge kinesiotape og sportstape i praksis.

Bogen behandler både den faste hvide sportstape og den elastiske kinesiotape. I idrætsverdenen har der i lang tid været en splittelse mellem de to tapetyper, hvor nogle har sværget til den ene type, mens andre har fortrukket den en anden type. En af bogen hovedpointer er, at de to tapeformer supplerer hinanden godt, hvor sportstape skal bruges til ledskader og forstuvninger, hvor kinesiotape skal bruges til muskelspændinger og aflastning af led.

Bogen kan findes her – og kan købes i en startpakke sammen med kinesiotape og sportstape.

Udgivet i Bog | Skriv en kommentar

Vigtigt, når du bruger kinesiotape

  • Når smerteområdet er tydeligt, placeres tapen på det afficerede område (for eksempel muskel eller led). I modsat fald påsættes tapen som anvist.
  • Stræk musklen så meget som muligt, når tapen sættes på. Undgå at trække i tapen. Tapen skal rynke, når det er sat på.
  • Fjern bagsiden gradvist, så sammenfiltring undgås.
  • Hvis der mærkes en trækken når tapen er sat på, skal tapen lægges om.

Forholdsregler

Der er taget hensyn til ventilation med kinesiotape. Mennesker med følsom hud, bør dog sætte et prøvestykke på. Lad det sidde i 24 timer. Hvis der ikke erk ommet en reaktion er det i orden at anvende kinesiotape.

Hvis hudtesten medfører unormale reaktioner, såsom rødme, kløe, brænden, hævelse eller andre tegn på irritation i eller omkring testområdet, betyder det, at man er allergisk eller følsom over for tapen, og at man ikke må anvende den.

Stramning af tapen forstyrrer ventilationen, hvilket kan medfører irritation. Stræk kroppen / musklen og undgå at trække i tapen. Derved opnås de bedste resultater.

Den samme tape kan bruges i et par dage. Man kan tage brusebad med tape på, men den skal klappes tør bagefter.

Udgivet i Kinesiotape | Tagget | Skriv en kommentar

Facts om kinesiotape

Størrelse:

Der findes tre tapebredder á 1, 2 og 3 tommer. De mest brugte er tape, der er enten 1 eller 2 tommer bredt. For en førstegangsbruger vil 2 tommers tape være anbefalet, da den let kan klippes, så den passer til fingre, “X”- eller “Y”-form.

Farver:

Der findes kinesiotape i alle regnbuens farver eller mere nøjagtigt: blå, rød, gul, grøn, pink, sort og beige.

Former:

Tapens egenskaber gør det muligt at klippe tapen, så den passer til det afficerede område (f.eks. muskler og nerver). Der anvendes primært I-formet, Y-formet, X-formet og gaffelformet tape.  Den hyppigste tapelængde på 5 meter går igen på de fleste kinesiotape ruller. Husk at mål længden af området inden påsætning af tapen.

Ved I-formet tape: Klip den længde af, der skal sættes på.

Ved Y-formet tape: Klip tapen op på langs og åbn den, så den danner et Y.

Ved X-formet tape: Klip tapen op på begge ender og åbn den, så der dannes et X.

Ved gaffel-formet tape: Klip tre eller fire slidser i tapen og åbn dem, så der dannes en gaffel.

Udgivet i Kinesiotape | Tagget | Skriv en kommentar

Virkning af kinesiotape

Der er fire hovedegenskaber og effektivitet.

1. Korrigerer muskelfunktionen

Tape er effektivt til at udbedre abnorm muskelspænding, eller til at styke svækkede muskler. Desuden er det effektivt ved muskeltræthed og kramper.

2. Forbedrer blod- og lymfecirkulationen

Tapen fjerner væske eller blødning i vævet under huden ved at bevæge musklen.

3. Til smerter

Neurologisk undertrykkelse af smerter sker ved at påsætte tape på det afficerede område. Desuden vil smerterne blive undertrykt som nævnt under punkt. 2.

4. Reposition af sublukseret led

Leddets knogle, der er vredet af led på grund af abnorm muskelspænding, kan korrigeres med tape, som vil genskabe funktionen af fascie og muskel.

Uanset legemsdel kan kinesiotape anvendes til mange forskellige smerter og lidelser, som et middel til forebyggelse af skade/sygdom og til rehabilisering. Ud over de almindelige symptomer vil tapen støtte musklerne før og efter træning og langvarig gang. For idrætsfolk er det muligt at behandle leddet samtidig med, at det beskyttes, ved at bruge kinesiotape sammen med traditionel sportstape.

Udgivet i Kinesiotape | Tagget | Skriv en kommentar

Udvikling af kinesiotape

Kinesiotape blev udviklet efter mange forsøg og fejl. Det begreb, at ens naturlige helbredelseskraft er relateret til musklens selvhelbredende evne, blev opdaget under vores søgen efter behandling til de patienter, som ikke responderede på konventionelle ortopædiske behandlinger.

Med andre ord: sygdomme, funktionelle lidelser og betændelsestilstande kan bedres, når den afficerede muskels funktion korrigeres.

Man ved, at tape er effektivt til støtte af muskler. Traditionel sportstape er imidlertid kun til midlertidig ledbeskyttelse hos idrætsfolk og ikke til almindelige mennesker. Stram taping medfører dårlig blodcirkulation og irritation.

Der gik to år med forskning og udvikling af kinesiotape. Tapematerialer, klæber og ventilation og det allervigtigste; elasticiteten tæt på hullet blev taget i betragning.

Udgivet i Kinesiotape | Tagget | Skriv en kommentar

Kinesiotape til komlicerede, moderne skader

Plagsomme smerter, såsom lændesmerter, skulderstivhed og neuralgier, kan behandles med en simple påsætning af kinesiotape.

Mennesker der lider af disse former for kroniske smerter har måske prøvet forskellige behandlingsmetoder, herunder mange husråd.

Tag for eksempel skulderstivhed. Her kan man anvende gamle midler såsom massage, banke-massage, kompres, akupunktur, moxa-afbrænding, fingertryk, trykpunktsterapi og kiropraktik såvel som andre midler såsom kuldebehandling, træning med håndvægt og meget andet.

Hvorfor er der så mange behandlinger? Fordi ingen af dem er den definitive behandling, og antallet af mennesker med kroniske smerter stiger hele tiden. Desuden er antallet af patienter med lændesmerter, stive skuldre og allergi steget.

Dette kan relateres til den moderne livsstil. For eksempel kan lændesmerter ikke kun skyldes muskelarbejde, men også mange timers arbejde ved skrivebordet, mentalt stress, dårlig holdning, tætsiddende tøj / fodtøj, manglet på motion osv.

Antallet af disse negative faktorer er blevet forøget. og de kompliceres af vores dages livsbetingelser.

På grund af årsagernes kompleksitet finder der mange forskellige smertebehandlinger, som ikke er effektive i alle tilfælde. Det er ikke bekvemt med langvarige lægekonsultationer eller medicinering, og hjemmebehandling kan måske være skadelig.

Vores søgen efter en let og ufarlig behandling til alle har resulteret i kinesiotape.

Udgivet i Kinesiotape | Tagget | En kommentar

Fysiologiske virkninger ved kinesiotape

At strække eller ikke at strække.

Anbefalet elasticitet af kinesiotape er til denne teknink fra 130 til 140 % af det oprindelige længde. En ting, der er vigtig at huske er, at tapen lægges på ustrakt på beskadigede muskler. I dette tilfælde strækker vi huden på det afficerede område før påsætning af tapen. Dette gøres ved at strække muskler og led i det afficerede område. Efter påsætningen vil den tapede hud danne “rynker”, når huden og musklerne igen trækker sig sammen til deres normale position. Når huden løftes vha. denne teknik, forbedres blod- og lymfegennemstrømningen under huden.

Hvis det derimod er led og ledbånd, der er beskadiget, skal tapen strækkes før påsætning på huden. De beskadigede led eller ledbånd er ikke i stand til at fungere normalt og skal korrigeres ved hjælp af strakt tape. Det er desuden vigtige at lægge mærke til, at selv om det afhænger af skaden, om tapen skal strækkes eller ikke strækkes, så betyder det ikke, at selve påsætnings teknikken skal ændres.

Tape kan påsættes som en enkelt strimmel eller i from af et “X” eller “Y” afhængig af form og størrelse af musklen/musklerne, der sigtes mod. Basisprincippet for terapeutisk taping af svækkede muskler er at lægge tapen over den afficerede muskel. Start hvor musklen begynder, fortsæt langs med musklen, og afslut hvor musklen ender.

For at forebygge at en muskel kramper eller overkontraheres (overanstrengelse af musklerne) skal tapen sættes på fra tilhæftning til udspring. Hvis man behandler sig selv uden hjælp, er det vigtigt at huske det basale princip om at strække huden før påsætning, uanset hvor smerterne er lokaliseret. Hvis for eksempel den side af underarmen, der vender ind mod kroppen, er kilden til smerterne, skal man bøje hånden bagud, før tapen sættes på. På samme måde skal håndleddet bøjes nedad, hvis kilden til smerten er ydersiden af underarmen. Dette princip skal overholdes strengt.

Kinesiotape er uvirksomt som behandling er muskelsmerter, hvis huden ikke strækkes.

Udgivet i Kinesiotape | Tagget , | Skriv en kommentar

Introduktion til kinesiotape

Følgende tekst er et oversat uddrag af fra Dr. Kenzon bog om kinesiotape, hvor han forklarer om hans overvejelser bag kinesiotape.

I begyndelsen af 1970’erne eksperimenterede japanske læger med alternative behandlinger, såsom behandling med ultra lav temperatur og ortopædiske lidelser. Mange diagnoser krævede operation og/eller indlæggelse. Andre kunne ikke behandles effektivt.  Efter at have studeret kinesiologi og efter at have taget afsluttende eksamen fra kiropraktorskole i USA blev jeg optaget af at kombinere disse to principper ud udvikle lettere og mere effektive behandlingsmetoder.
Efter en lang forsøgsperiode udviklede jeg så kinesiotapen i 1973. De fleste patienter kom til min klinik som en sidste udvej med hensyn til deres kroniske sygdomme / funktionelle lidelser. Kinesiotape har givet virkelig gode resultater med hensyn til de pågældende sygdomme / lidelser som ikke er blevet kureret af andre behandlinger.
Efterhånden som undersøgelsen skrider frem har effektiviteten af tapen overgået de oprindelige forventninger. Kinesiotapen afslapper ikke bare muskelspændinger, men forbedrer også blod- og lymfegennemstrømningen og er effektiv til neurologiske symptomer via hudstimulation.
Efterhånden som tape og taping-teknikkerne er blevet bedre og antallet af applikationsmåder steget. Kinesiotape bliver stadig bedre. Indsamlingen af erfaringer og data fra forsøg og virkelige behandlinger kan resultere i udvikling af nye behandlinger med tapen. Mit håb er at læseren snart må blive befriet fra sin ”pine”

- Dr. Kenzo

Udgivet i Kinesiotape | Tagget | Skriv en kommentar